Total krig: Warhammer 2 anmeldelse

Det er taget næsten to årtier, men de har endelig neglet det. Warhammer 2 er Total War perfektioneret.

Ja, jeg ved, at jeg skulle være forsigtig med at implementere P-ordet i anmeldelser, i det mindste ikke før vanding det ned med et sikkert, doven adverb, men "fejlfri" ville tage det lidt for langt, og det er for tidligt i Spillets liv er at tale om en 'klassisk'. Desuden, som jeg finpudser disse ord, er det forbi 3am, og alle de nuancerede superlativer får deres skønhedssøvn.

• Udvikler: Creative Assembly
  • Udgiver: Sega
  • Platform testet: PC
  • Platform og tilgængelighed: Ud september 28th på pc

Total krig udviklet sig? Altså ja. Men nej. Åh Gud, nej.

Her er sagen: Jeg kan ikke tænke på noget aspekt af Total War: Warhammer 2 at jeg ikke kunne lide eller det ikke virker problemfrit til gavn for hele den ene strategi-spil-til-regel-dem - alt det, som den kreative forsamling har stræbt mod som feberlige alkymister de sidste 20-år. Små ting irriterer, selvfølgelig, men de er vedvarende irritanter bedre udjævnet i serien i stedet for et enkelt spil: for eksempel, hvordan afvigende styrker altid synes at gå efter spilleren og ikke nogen anstiftende invaderer. Så er der CA's slagteri, når det kommer til at skære ned vigtige løb og derefter have galgen at opkræve for blod og slagteaffald. Mindre fremherskende, men stadig til stede, er de ubesluttsomme bevægelser af AI-generaler. Med andre ord, de sædvanlige ting.

Mere specifikt for Warhammer-linjen, kan man argumentere for den mærkbare mangel på dynastisk intriger, der var så integreret i middelalderens og romernes spil, men så må vi minde os om, at dette er Warhammer-verdenen, vi har at gøre med her; Games Workshop's immoderate Mellemjordiske cover version - et absurdist fantasy spejl i vores fælles moderne dystopi snarere end nogle idealiserede pre-totalitære neverland. Der er spioner, snigmorder, guider og sabotører til at kaste rundt på kortet som solo helte eller under en Herres banner, men her er igen de overvældede statistikker og nestede backroom-menuer til tjeneste for karakter og enhedsopgraderinger, der arbejder for at gøre hver nye slog den lidt mere overbevisende end den sidste.

1

Rolling et stamtræ har aldrig fremhævet i nogen kildebog, jeg har læst, og ingen elven prinsesse skal gifte mig med en skavens arving, uanset hvor meget rosewater spyles gennem hans palatiske kloak.

Hvis der er en svaghed, der binder alle Total Wars sammen - gammelt og nyt, historisk og fantasi, det store og det bare gode - det er det ofte trættende slutspil; hvor vi ville nå et punkt i en kampagne, hvor uforsigtige tab hurtigt kunne erstattes, hvilket gør den sidste indsats mod en endelig sejr en ensidig antiklimaktisk slog. Desværre følte CA's forsøg på at holde spændingen op, ved at spammere spilleren med hærstabler, indføre division eller påberåbe sig afbrudte områder, ofte følte sig som en slags straf, som om spillogikken havde udviklet en pludselig stærk foragt for mennesker og gået skurk.

Mens den første Warhammer ikke ligefrem løste problemet, med de stadig hyppigere og mere dødelige Chaos-indbrud, var den endelige spilmekaniker ikke kun egnet til indstillingen og satte loren, der var en mærkbar sprængning af spændinger, der gennemsyrede spillet fra starten . Som med Attilas horder vidste du, at Chaos var på vej, og det betalte at planlægge i overensstemmelse hermed.

Warhammer 2s store hvirvel gør det samme, kun bedre. Swirling i midten af ​​et af spilets fire kontinenter, er det effektivt en køleskab, der kanaliserer uønsket magi væk fra verden. I årtusinder har det gjort sit arbejde godt nok, men det har brug for service og afhængigt af hvilket af de løb du vælger at kommandere, er dit mål at udvælge fluffen for at få det til at fungere optimalt igen, eller binde det dens magt mod dine egne skændige ender. Uanset hvad du har brug for at hoard en race-specifik ressource og påberåbe sig en række fjerntliggende ritualer, i hvilken periode hvirvelen midlertidigt svækkes, og kaosens kræfter kan bryde igennem og angribe dine incitationssteder.

Mens Vortex rituelle mekaniker ikke er fundamentalt nyt - det virker lidt som Civil Unrest, men med kaos hærer snarere end oprørere - det kræver en ressource, der skal søges ud, kræver periodisk aktivering og inviterer lammende sabotagehandlinger, både fra kaos og de andre vigtigste løb. Det hele gør det føles, at du er midt i et eskalerende våbenløb. Det vigtige er, at det ikke alene supplerer Total War's traditionelle optagelsesform, det virker for at holde op med varmen, når interessen for fuld dominans begynder at afkøle. En strategi, som det tillader, at tidligere Total Wars ikke var, at hvis du er skildpaddestypen, har du råd til at være mere selektiv i din marauding ved hjælp af allierede som bulwark, mens du raider for rituelle ressourcer. Dine kuffer er måske ikke så dybe, men du har måske nok til at holde kaosens gydningskræfter i spil før den endelige opgør.

2

Når en ny enhed eller evne bliver tilgængelig, kan du næsten ikke vente med at se den i aktion, selvom det er sikkert at møde en øjeblikkelig ende i hænderne på en overvældende fjende.

Mens fraktionsvalg forbliver tynd, med otte herrer igen fordelt ligeligt på tværs af spillets fire kerne racer, er der ingen mangel på sondring i forhold til spillets enhedsroster, med regimenterede High Elves og deres glaskanon. Mørke fætre er slået sammen i slaget af de gådefulde Lizardmen og chitterende horder af dæmon-eyed Skaven.

Warhammer 2s roster er mindre ikonisk end det første spils fantasystalwarts, men som en, der har en livslang ligegyldighed over for alle de elvisse racer, var ikke interesseret i Lizard-slingende affære og kun mildt fascineret af Vermintides måder, hurtigt jeg kom til at sætte pris på den uomgængelige alsidighed af alle Warhammer 2s klaner. Udenhedens hærer vil altid være min favorit (de var min introduktion til Warhammer som en teenager). Men Lustrins kombination af lumbering dino-harde og hårdskærende skirmishers kræver et kæmpe øje for taktik og timing. På samme måde er en plyndringsskavankommandør både forhindret og hjulpet af at have horder af komedistyrker og næsten ubearbejdede artillerienheder bagved.

Som forventet er det de flyvende dyr, monstre og maskiner, der lokker og underholder. Skaven Hell Pit Pit Abomination er et fatberg af uhyggelige kropsdele - helt skønheden, fortalt alle. Feral Carnasaur er i mellemtiden et tordnende par reptilian lår, at med en sweep af sin læderhale kan melonball enhver frontlinie enhed ligger imod den. Elven drager er mindst imponerende; Effektiv, ja, men lidt på dinky side, men det er sandsynligvis nede på urealistiske forventninger efter for nylig blitzing gennem den seneste sæson af HBOs fantasy genstart af Keep it in the Family.

3

Ikke den mest magtfulde enhed i spillet, men hvordan kan du ikke elske ideen om reptiler, der kører raptorer i kamp?

Med fire nye racer, der forsøger at udnytte den store vortex, der kører væk i midten af ​​et forskelligt nyt kort, er der mere end nok begrundelse for Warhammer 2s eksistens, men heldigvis er der mere til efterfølgeren end en tur vest og en skiftændring i personale. Racer har nu hærens evner, end de kan låses op, hvilket giver mulighed for at gyde billige enheder bag fjendens linjer i tilfælde af Slann og Skaven kommandanter. Der er Rogue Armies flitting om kampagnekortet om sammensat af flere løb, der minder om en fantasy kamptilpasning, jeg husker fra et gammelt problem af White Dwarf. Min foretrukne iteration - mere af en løsning virkelig - er, at i stedet for det første spil er noget vilkårlige begrænsninger på de områder, du kan overvinde, kan du nu lade dine styrker løsne hvor som helst, med det forbehold at hvert løb har et klima, det passer bedst til, for eksempel at de jungle-boliger Lizardmen vil finde det sværere at temme den frosne nord end sumpene i syd.

Og der er stadig mere at komme. Ikke så meget den uundgåelige DLC, som altid er splittende og temmelig inkonsekvent (selvom der som forventet er Tomb Kings hærer på vej, vil jeg være den første til at byde dem velkommen), men en lovet kombineret kampagnemodus, dubbed Mortal Empires, hvorigennem ejere af begge Total Warhammers kan hævde verdensdominans med deres installerede race valg. Det kunne naturligvis være forfærdeligt, at AI stønnene blev tvunget til at beherske så mange fraktioner, men mit pointe er, at Warhammer 2 er forbedret af Warhammer 1 og omvendt og vil blive modnet endnu af det sidste spil i trilogien .

Så, ja, Warhammer 2 kan være Total War udviklet til næsten perfektion, men for tiden er den episke pc oversættelse af Warhammer Fantasy Battle ufuldstændig. Ligesom halflingene fra et parallelt univers, der ledes væk fra Osgiliath mod Mordor, er meget om fremtiden usikker, og den endelige Warhammer-episode kan lige så nemt være et passende klimaks som en smerteligt overudvidet epilog. Måske betyder det ikke noget, for lige her lige nu - og ja, selv uden opgradering eller add-on - Total War har aldrig set eller spillet bedre.

Kilde

Annoncer

Efterlad et svar